Kolvringar Volvo B20 74-

325 :-
I lager, 0-3 arbetsdagar
SKU
275344(1)

Kolvringar Volvo B19 / B20 / B30 74-76

Diameter:  88.90mm
Storlek:  1.75 2.00 4.00
OEM 275344

B20 1974-1976 har 8 bultar till svänghjulet. Du kan även mäta tjockleken på oljeringen. Om den är 4.00mm så är det denna typ av ringar du ska ha.
OBS! Mät alltid dom gamla ringarna innan ni beställer. Det förekommer en del olika ringar i en del B20

Detta är en sats med ringar till 4st kolvar.

Kolvringar Volvo B19 / B20 / B30 74-76

Diameter:  88.90mm
Storlek:  1.75 2.00 4.00
OEM 275344

B20 1974-1976 har 8 bultar till svänghjulet. Du kan även mäta tjockleken på oljeringen. Om den är 4.00mm så är det denna typ av ringar du ska ha.
OBS! Mät alltid dom gamla ringarna innan ni beställer. Det förekommer en del olika ringar i en del B20

Ringarna är 88.90mm så om motorn inte är sliten, kan dom behövas slipas in. Kolvringsgapet ska vara mellan 0.30 och 0.55mm. Glöm inte att hona ur cylindrarna, annars sliter inte ringen in sig rätt, och du får snart dålig komp igen...
Alla ringsatser innehåller ringar till en komplett motor. 

Fakta om ringarna:
Första ringen: SG Iron ( Ductile Iron ), with Chorme on the outer diameter. Hardness 35 - 40 HRC. Chrome thickness 160 microns minimum  
Andra ringen: Graded Individually Casted Ring, Hardness 95 - 110 HRB.  
Oljeringen: Chorme thickness is 200 microns.

Montering av kolvringar:
Skjut ner en ring i taget utan kolv och mät kolvringsgapet. Detta ska vara 0.35-0.55mm. Är det inte det så ta och fila lite på ena änden på ringen för att skapa ett gap. Glöm inte att hona ur cylindrarna, annars sliter inte ringen in sig rätt, och du får snart dålig komp igen...
Ett tips är att du låter motorn gå på förhöjd tomgång (1500varv) 30-60 min efter ringbyte. Efter det har du en tät motor. Att tokvarvar en motor innan du kört in det, kommer garanterat ge ett dåligt resultat.