Kamaxel Volvo B21 / B23 / B230 (T2 / T3 / T4)

Volvo B230 trimkam

T2 Passar för motorer med lite större turbos och ökat laddtryck, ger rejäl effektökning för att vara en så pass snäll kamaxel. Har bra tomgång och lågfart. 
T3 Har mer lyft än T2 och ger lite orolig tomgång med LH2.4. Passar motorer med lite högre effekt och modifierat sprut, helst programerbart (Eller dubbla Weber/Fajs om det är sugmotor)
T4 Passar lite vassare gatmotorer med högre komp utan turbo och turbomotorer med riktigt hög effekt och stor turbo och programmerbart sprut.

Artikelnummer:
10999

Alternativ

Beskrivning

Kamaxel Volvo B21 / B23 / B230 8v kamaxel

Kamaxel T2:

Är lämplig för motorer utrustade med större turbo och högre laddtryck, vilket resulterar i en betydande ökning av effekten trots att det är en relativt mild kamaxel. Kamaxeln erbjuder också en stabil tomgång och god prestanda vid låga hastigheter.

  • Duration vid körspel: 280°
  • Kamlyft: 11.3mm
  • Nockvinkel: 112 grader
  • TDC lyft: ca 2.5mm
  • Ventilspel: 0.35mm
  • Fördelarspår på kamaxel: Ja
  • Rekommenderad lashcaps: 2.5mm

Kamaxel T3:

Denna kamaxel erbjuder mer lyft än T2 och kan orsaka en något orolig tomgång med LH2.4-systemet. Den passar bättre för motorer med lite högre effekt och modifierad bränslesprutning, föredragsvis ett programmerbart (eller dubbla Weber om det är en sugmotor).

  • Duration vid körspel: 280°
  • Kamlyft: 12.15mm
  • Nockvinkel: 112 grader
  • TDC lyft: ca 2.5-2.7mm
  • Ventilspel: 0.35mm
  • Fördelarspår på kamaxel: Ja
  • Rekommenderad lashcaps: 3mm

Kamaxel T4:

Denna kamaxel är lämplig för något mer kraftfulla gatbilar med högre kompression utan turbo, såväl som turbomotorer med betydande effekt och stora turboaggregat, särskilt när de är utrustade med programmerbar bränslesprutning/tändning.

  • Duration vid körspel: 298°
  • Kamlyft: 11.5mm
  • Nockvinkel: 108 grader
  • TDC lyft: ca 3.5-3.7mm
  • Ventilspel: 0.35mm
  • Fördelarspår på kamaxel: Ja
  • Rekommenderad lashcaps: 3mm

exkl. lashcaps (ventilförlängare). Lashcaps är ett måste vid montering av omslipad kamaxel. Det är svårt att exakt ange vilken lashcaps som krävs så ta rekommendationerna med en nypa salt. Man får montera den och mäta spelet.

OBS! Kamaxlarna slipas på nya material och vi behöver inte någon gammal kamaxel som byte

Var noga med att det inte bryter i kamaxel vid montering/demontering så att inte kamaxeln går av.

TDC lyft är angivet med ventilspel och justeras på följande sätt:

  • Ställ motorn så att kolven är i sitt högsta läge TDC (där avgasventilen nästan är stängd och insugsventilen börjar öppnas).
  • Vid detta läge ska insugsventilen öppnas till det angivna värdet.
  • Det angivna värdet kan finjusteras under testkörning för att uppnå bästa möjliga resultat.
  • Att ha ett justerbart kamdrev gör det enklare att optimera denna inställning.
  • Justera ventilspel efter detta.

Vi hittade andra produkter du kanske gillar!

Lashcaps
180:-
Lashcaps
180:-
Lashcaps
180:-

Ej tillgänglig från leverantör Ej tillgänglig från leverantör

Lashcaps
180:-
Lashcaps
180:-

Ej tillgänglig från leverantör Ej tillgänglig från leverantör

Lashcaps
180:-

Ej tillgänglig från leverantör Ej tillgänglig från leverantör

Lashcaps
180:-
Lashcaps (Ventilhatt) 8-pack 5.0mm
180:-

Ställ en fråga om denna produkt