Volvo B18 / Volvo B20

Volvo B18
en rak 4-cylindrig stötstångsmotor med toppventiler som togs fram av Volvo. Jämfört med de tidigare B4B och B16 som bara var 3-lagrade så har B18 5 st ramlager, vilket gjorde den mycket mer slitstark. Såväl motorblocket som topplocket är tillverkat i gjutjärn. Den lanserades 1961 i Volvo P1800 och kom året därpå även i Volvo PV 544, Duett, Amazon och senare också i 140-serien. B18 är ansedd som en slitstark motor och slutade tillverkas 1968 då den efterträddes av Volvo B20 vilket i princip är samma motor med större cylinderdiameter. Effekten låg mellan 75-115hk

Volvo B20
en rak 4-cylindrig stötstångsmotor tillverkad av Volvo. Den är baserad på 1.8-litersmotorn Volvo B18 men har större cylinderdiameter (88,9 mm) vilket tillsammans med den bibehållna slaglängden 80 mm ger motorn en slagvolym om 2.0 liter (1986 cm³). B20 gjorde entré 1969 i modellerna Volvo Amazon, Volvo P1800 och Volvo 140 och monterades fram till och med 1976 i Volvo 240-serien. B20 är känd för sin höga kvalité och sin driftsäkerhet. Effekten låg mellan 82-124hk

Volvo B30
en rak, 6-cylindrig stötstångsmotor med 3 liters cylindervolym, tillverkad av Volvo mellan 1968 och 1975. Motorn är i princip en B20 med två extra cylindrar. Cylindermåtten (borrning 88.9 mm och slaglängd 80 mm) är desamma och motorerna har många gemensamma delar. Motorn monterades i Volvo 164 och i terrängbil 11, 13 och 20 (då med endast 117 hästkrafter men högre vridmoment). Den fanns med såväl förgasare (145hk) som bränsleinsprutning (160hk).

Visa som Rutnät Lista

Artiklar 1-12 av 76

Fallande ordning
Sida
Per sida