Volvo D24

Det fanns 4 olika varianter av motorn som satt i Volvo 200- 700- och 900-serien samt första generationen av Volkswagen LT:

  • D24 (sug) 82HK
  • D24T (med Turbo) 109HK
  • D24TIC (Turbo med intercooler) 122HK
  • D24TDIC samma som TIC fast med oljekylare och högre effekt (127HK)

Kylsystemet har en remdriven vattenpump och en termostat i själva motorblocket. Termostaten tar emot kylarvätska från motorblocket samt från en förbiledning som går från topplocket. Detta system möjliggör en noggrann öppning och stängning av termostatventilen, vilket minskar risken för stora variationer i kylvätsketemperatur och termisk chock. Alla varianter av motorn är väldigt känsliga av överhettning på grund av att topplocket är gjort av aluminium.

Visa som Rutnät Lista

Artiklar 1-12 av 21

Fallande ordning
Sida
Per sida