Läckagetestare för topplockspackning XL

Läckagetestare för topplockspackning med CO2-mätning i kylsystemet
Testaren är utformad för att eliminera misstanken om skador på topplockspackningen och själva toppen i bensin-, diesel- och vätskekylda gasolfordon. Reaktionsvätskan blir gul eller grön när tätningen läcker och CO2 kommer in i kylsystemet.

Funktionsprincipen för enheten är baserad på mätning av CO2-koncentration - i fallet med en ökad koncentration reagerar reaktionsvätskan med CO2 och ändrar färg.

I lager, skickas omgående I lager, skickas omgående

Artikelnummer:
7014

Beskrivning

Läckagetestare för topplockspackning XL

Läckagetestare för topplockspackning med CO2-mätning i kylsystemet. Testaren är utformad för att eliminera misstanken om skador på topplockspackningen och själva toppen i bensin-, diesel- och vätskekylda gasolfordon. Reaktionsvätskan blir gul eller grön när tätningen läcker och CO2 kommer in i kylsystemet.

Funktionsprincipen för enheten är baserad på mätning av CO2-koncentration - i fallet med en ökad koncentration reagerar reaktionsvätskan med CO2 och ändrar färg.

Innehåller:

  • 60 ml CO2-reaktionsvätska (tillräckligt för 30 tester)
  • Konisk universaladapter 25mm-55mm
  • Mätrör

Testinstruktioner:

  • Fyll instrumentet med reaktionsvätska till nivån mellan kamrarna (cirka 2 ml).
  • Anslut testaren till öppningen på expansionskärlet eller kylaren.
  • Starta motorn, kör den på högt varv för att få högre förbränningstryck.
  • Låt motorn gå något med förhöjd tomgång och observera reaktionsvätskans beteende
  • En förändring av färgen på reaktionsvätskan till gul eller grön inom några minuter efter testet indikerar en skadad topplockspackning eller skada på själva topplocket.
  • Efter att ha slutfört testerna, ta försiktigt isär instrumentet.

Testresultat:

  • Färgförändring från blått till grönt i en dieselmotor - indikerar skador på topplockspackningen eller själva toppen.
  • Färgförändring från blått till gult i en bensin-/gasolmotor - indikerar skador på topplockspackningen eller själva toppen.
  • Blå reaktionsvätska - Ingen CO2 upptäckt i systemet.

Säkerhetsinformation:

  • Vid utförande av test på kylarbehållaren är det obligatoriskt att iaktta extra försiktighet när man skruvar av locket på en varm motor och under själva testet - risk för brännskador!
  • Blanda inte kylvätskan med reaktionsvätskan under testet - Testet kan då visas felaktigt!
  • Förvaras utom räckhåll för barn, tvätta händerna noggrant efter testet!

Cylinderhuvudpackningstester

Vi hittade andra produkter du kanske gillar!

Oljeplugg Volvo B18, B20, B21, B23, B230 (986831)
30:-
Plastigage / Röd / Plastigauge (10-pack)
95:-
Plastigage / Grön / Plastigauge (10-pack)
125:-
Fett till Plastigauge användning
79:-
Emblem motorhuv Saab 9-3 (-2000) 900 (1994-) 900 (-1993) 9000 (4522884)
195:-
Läckagetestare för topplockspackning
125:-

Ställ en fråga om denna produkt