Sotningssats Volvo C30, C70, S40, V50 (B5254T3)

Sotningssats Volvo C30, C70, S40, V50 (B5254T3)
Volvo C30, C70, S40, V50
Motortyp: B5254T3
I lager, skickas omgående
Beskrivning
Sotningssats Volvo C30, C70, S40, V50
Volvo S40
Volvo V50
Volvo C30
Volvo C70
Motortyp: B5254T3
Motoreffekt: 220 hk
Cylinderdiameter: 83mm
Sotningssatsen innehåller alla nödvändiga packningar för renovering av topplocket (topplockspackning etc).
2005–2008 Volvo S40 II märkt som S40 T5
2005–2008 Volvo V50 märkt som V50 T5
2007 Volvo C30 märkes som C30 T5
2006–2007 Volvo C70 märkes som C70 T5
2005–2011 Ford Focus märkes som Focus ST
2007-2010 Ford Mondeo Mk4 märkes som XR5 Turbo för den australiensiska marknaden.
2007-2010 Ford S-Max
2009–2010 Ford Focus märkes som Focus RS
Motorerna som konfigurerade för Ford Focus RS Mk2 och RS500 användes inte i någon Volvomodell. De kan beskrivas som en RNC-version av S60R/V70R B5254T4-motorn. Lägre kompression (olika kolvar), starkare vevstakar, kamaxlar med samma geometri som B5254T4 men olika (dubbla) VVT-enheter. Dessa motorer använder en något större Borg-Warner K16 turbo, K16 turbo är en integrerad grenrörsturboladdare, men den överträffar inte K24 som används på B5254T4 S60R/V70R-motorn.
2011 Ford Focus märkes som Focus RS 500
2008–2012 Ford Kuga märkt som Kuga 2.5T 2008-2010 Euro 4, 2011-2012 Euro 5.
B5254T3 är en rak femma på 2.5 L (2522 cc). Borrningen är 83 mm (3.3 tum) och slaglängden är 93.2 mm (3.7 tum) med ett kompressionsförhållande på 9.0:1. Den är turboladdad och intercooler med en uteffekt på 220 PS (162 kW; 217 hk) vid 5000 rpm med 320 Nm (240 lb⋅ft) vridmoment vid 1500–4800 rpm. På bilar med automatisk växellåda AW55-51 är vridmomentet begränsat på första och andra växeln. Den har CVVT och är utrustad med Bosch ME 9.0 motorstyrningssystem. Till skillnad från tidigare konstruktioner är turboladdaren integrerad med avgasgrenröret.