AD BLUE 10kg

AdBlue® är en högren urealösning som skall användas i motorfordon med SCR-teknik. AdBlue® från oss uppfyller kraven från alla motortillverkare.
Levereras med en praktisk påfyllningspip.

Avgasreningen med AdBlue sker helt automatiskt. Det enda som bilföraren egentligen behöver hålla koll på är nivån i den speciella tank som vätskan finns i. Det är inte svårare än att hålla koll på mängden spolarvätska och om nivån blir för låg fyller man på ny AdBlue via det lilla tanklocket, som ofta är märkt med blå färg och texten AdBlue. En viktig sak som bilföraren måste komma ihåg är att man absolut inte får köra ”soppatorsk” på AdBlue. Vätskan måste fyllas på när den börjar ta slut. Skulle systemet köras torrt bildas det kristaller inne i rörsystemet som i så fall måste rengöras, eller ersättas med nya komponenter. Vilket kan bli mycket dyrbart. Skulle man exempelvis befinna sig i Norrlands inland och vara i ett akut nödläge går det att fuska och fylla AdBlue-behållaren med vatten. Avgasreningen upphör givetvis att fungera som den ska, men systemet skadas inte. Vid närmaste tillfälle fyller man sedan hela behållaren med ny AdBlue. AdBlue-vätskan är känslig för stark kyla, därför bör den inte förvaras i bilen vintertid. Vill man ha en dunk hemma som reserv bör den alltså stå frostfritt. AdBlue ska som regel förbrukas inom 18 månader.

I lager, skickas omgående I lager, skickas omgående

Artikelnummer:
5548

Beskrivning

AdBlue 10 liter

Levereras med en praktisk påfyllningspip.
Volym: 10 liter

AdBlue® är en högren urealösning som skall användas i motorfordon med SCR-teknik. AdBlue® från oss uppfyller kraven från alla motortillverkare.
Standard: ISO/PAS 22241-1/ -2/ -3/ -4

Avgasreningen med AdBlue sker helt automatiskt. Det enda som bilföraren egentligen behöver hålla koll på är nivån i den speciella tank som vätskan finns i. Det är inte svårare än att hålla koll på mängden spolarvätska och om nivån blir för låg fyller man på ny AdBlue via det lilla tanklocket, som ofta är märkt med blå färg och texten AdBlue. En viktig sak som bilföraren måste komma ihåg är att man absolut inte får köra ”soppatorsk” på AdBlue. Vätskan måste fyllas på när den börjar ta slut. Skulle systemet köras torrt bildas det kristaller inne i rörsystemet som i så fall måste rengöras, eller ersättas med nya komponenter, vilket kan bli mycket dyrbart. Skulle man exempelvis befinna sig i Norrlands inland och vara i ett akut nödläge går det att fuska och fylla AdBlue-behållaren med vatten. Avgasreningen upphör givetvis att fungera som den ska, men systemet skadas inte. Vid närmaste tillfälle fyller man sedan hela behållaren med ny AdBlue. AdBlue-vätskan är känslig för stark kyla, därför bör den inte förvaras i bilen vintertid. Vill man ha en dunk hemma som reserv bör den alltså stå frostfritt. AdBlue ska som regel förbrukas inom 18 månader.

Förutom att reducera kväveoxidmängden tar katalysatortekniken även bort en stor halt av partiklarna i dieselavgaserna, samtidigt som den minskar bränslekonsumtionen. Medlet är en färglös urea-/vattenlösning med mycket hög renhetsgrad. Fylls på i en separat tank på fordonet och får aldrig blandas med dieselbränslet. Den praktiska påfyllningspipen på dunken gör det enkelt att fylla på. Adblue fryser vid -11 °C och bör därför förvaras inomhus under hösten och vintern. Bör även skyddas mot direkt solljus.

I de dieselbilar som utrustat med denna typ av SCR-reningssystem har även lite annan extra utrustning. Adblue kan nämligen inte hällas direkt i bränsletanken utan skall fyllas på i en egen tank varifrån medlet sedan pumpas ut i avgaserna vid rätt tillfälle under förbränningen. Denna speciella Adblue-tanken sitter ofta i anslutning till den vanliga bränsletanken och har vanligt väl ett blått tanklock eller är tydligt märkt på annat sätt så att du inte riskerar att förväxla tankarna. AdBlue hjälper tillsammans med SCR-teknik till att omvandla den skadliga kväveoxiden som genereras i dieselmotorer till ofarligt kväve och vattenånga.

Vad innehåller AdBlue?

AdBlue, huvudsakligen bestående av vatten (cirka 67,5%) och urea (32,5%), är specifikt utformat för användning i bilars förbränningssystem, särskilt i Selective Catalytic Reduction (SCR)-systemet. Bilen är utrustad med en särskild tank för AdBlue, placerad bakom tankluckan, och påfyllningen görs genom ett separat påfyllningsrör.

För att underlätta övervakningen av AdBlue-nivån har bilen en dedikerad förardisplay som visar aktuell nivå och meddelar när det är dags att fylla på. Det är viktigt att regelbundet kontrollera AdBlue-nivån och fylla på när förardisplayen indikerar låg nivå. Avgasreningssystemet övervakar konstant AdBlue-nivån, dess kvalitet och dosering. Eventuella avvikelser rapporteras genom meddelanden på förardisplayen.

Vid behov kan föraren själv fylla på AdBlue. Frekvensen för påfyllning kan variera beroende på faktorer som körstil, yttertemperatur och systemets drifttemperatur. Det kan krävas några påfyllningar mellan vanliga serviceintervall. För att undvika onödiga avbrott bör föraren undvika att köra AdBlue-tanken helt tom och fylla på i god tid.

Om AdBlue-tanken skulle bli helt tom hindras bilen från att starta. För att återigen starta fordonet krävs att tanken fylls på med AdBlue av specificerad kvalitet, och detta måste göras i den mängd som anges på förardisplayen. Det är därför rekommenderat att undvika att låta AdBlue-tanken bli helt tom och att alltid fylla på i förväg för att undvika onödiga avbrott i bilens drift.

Vi hittade andra produkter du kanske gillar!

Axel växelspak M45, M46, M47, M90
205:-
Bussning växelspak M45, M46, M47, M90 (Mässing)
175:-
Torkarblad (350mm-800mm) (14-32 tum) flatblade
Från 75:-

Ställ en fråga om denna produkt