Tändspole med förkopplingsmotstånd

Tändspole med förkopplingsmotstånd
12 voltsspole med ballastresistor. Åven kallas 9 voltsspole ibland.
Inkl. ballastresistor/förkopplingsmotstånd
Tändspolar med motstånd (ballastresistor/förkopplingsmotstånd) har högre effekt än vanliga tändspolar för att underlätta starten av motorn, inte minst då det är kallt ute. Då man kör runt startmotorn kopplas strömmen förbi motståndet och man får full effekt till tändstiften. När sedan motorn går för egen maskin kopplas motståndet in och ger "normal" effekt. Skulle tändspolen ge full effekt hela tiden är det lätt att känsliga delar i tändsystemet, som brytarkontakterna, blir brända.
I lager, skickas omgående
Beskrivning
Tändspole med förkopplingsmotstånd / ballast
12 voltsspole med ballastresistor. Åven kallas 9 voltsspole ibland.
Inkl. ballastresistor/förkopplingsmotstånd
Tändspolar med motstånd (ballastresistor/förkopplingsmotstånd) har högre effekt än vanliga tändspolar för att underlätta starten av motorn, inte minst då det är kallt ute. Då man kör runt startmotorn kopplas strömmen förbi motståndet och man får full effekt till tändstiften. När sedan motorn går för egen maskin kopplas motståndet in och ger "normal" effekt. Skulle tändspolen ge full effekt hela tiden är det lätt att känsliga delar i tändsystemet, som brytarkontakterna, blir brända.
Hur kopplar man in en tändspole med förkopplingsmotstånd / ballast?
- I startpositionen är 12V direkt ansluten till 9V-spolen och kringgår ballastresistorn. Batteriet är då också direkt ansluten till startmotorns solenoid.
- Efter att motorn har startats och tändningsvredet släpps till "på"-positionen återansluts ballastresistorn i serie med primärlindningen på spolen.
- Samtidigt kopplas tändspolens "+"-terminal och startmotorns solenoid bort från batteriet. På så sätt så får tändspolen matning via förkopplingsmotståndet.

