Volvo Kamaxel B20
Kamaxel, ventilkåpa och kamaxellager till Volvo
Kamaxelprofilguide för din Volvo B18 / B20-motor:
A = Standard för motorer med en förgasare (B18A / B20A).
C = Standard för motorer med dubbla förgasare (B18B, B18D, B20B, B20D). Kan också användas för måttlig effektökning i motorer med en förgasare.
D = Standard för insprutningsmotorer utan katalysator (B20E) fram till 1973.
F = Kamaxlar för högre effekt vid höga varvtal. Lämplig för bilar med sportförgasare, ej för standardmotorer. Kan också användas på B20E med justeringar av bränsleinsprutningssystemet. Till skillnad från S-axeln fortfarande användbar på vägbilar.
K = Standard för insprutningsmotorer med katalysator (B20F) samt (B20E) 1974. Optimal för prestandaökning i fordon med originalmotor med dubbla förgasare. Ökar vridmomentet vid låga varvtal. Användes ursprungligen också i R-Sport B18GT / B20GT-kit.
R = Erbjuder maximalt vridmoment vid låga varvtal. Endast för bilar med sportförgasare, sportavgassystem och bearbetat topplock (steg 1 till 2).
S = Ger maximal effekt vid höga varvtal. Maximal effekt vid 6.500-7.000 varv. Erbjuder cirka 8-10 hästkrafter mer än R-axeln, men mindre effekt vid låga varvtal. Endast för bilar med sportförgasare, sportavgassystem och bearbetat topplock (minst steg 2). Ej lämplig för vägbilar, då höga varvtal alltid måste köras.