Volvo Kamaxel B20

Kamaxel, ventilkåpa och kamaxellager till Volvo

Kamaxelprofilguide för din Volvo B18 / B20-motor:

A = Standard för motorer med en förgasare (B18A / B20A).

C = Standard för motorer med dubbla förgasare (B18B, B18D, B20B, B20D). Kan också användas för måttlig effektökning i motorer med en förgasare.

D = Standard för insprutningsmotorer utan katalysator (B20E) fram till 1973.

F = Kamaxlar för högre effekt vid höga varvtal. Lämplig för bilar med sportförgasare, ej för standardmotorer. Kan också användas på B20E med justeringar av bränsleinsprutningssystemet. Till skillnad från S-axeln fortfarande användbar på vägbilar.

K = Standard för insprutningsmotorer med katalysator (B20F) samt (B20E) 1974. Optimal för prestandaökning i fordon med originalmotor med dubbla förgasare. Ökar vridmomentet vid låga varvtal. Användes ursprungligen också i R-Sport B18GT / B20GT-kit.

R = Erbjuder maximalt vridmoment vid låga varvtal. Endast för bilar med sportförgasare, sportavgassystem och bearbetat topplock (steg 1 till 2).

S = Ger maximal effekt vid höga varvtal. Maximal effekt vid 6.500-7.000 varv. Erbjuder cirka 8-10 hästkrafter mer än R-axeln, men mindre effekt vid låga varvtal. Endast för bilar med sportförgasare, sportavgassystem och bearbetat topplock (minst steg 2). Ej lämplig för vägbilar, då höga varvtal alltid måste köras.

 

Följande komponenter måste tas bort från motorn för att byta kamaxel:

  • Topplock, för att ta bort stötstänger och ventillyftare.
  • Motorns främre kåpa.
  • Kamdrev.
  • Bränslepump på förgasarmotorer.

Det är inte nödvändigt att ta ur motorn från bilen; efter att ha tagit bort kylaren kan kamaxeln bytas på alla Volvo-klassiker utan att motorn tas ur bilen.

Dessa grundläggande saker måste beaktas vid installation av en ny kamaxel:

Volvo angav en åtdragningsmoment för kamaxelmuttern på 13 till 15 kpm. Detta är inte att rekommendera då gängan då kan gå av på kamaxeln. Ett maximalt moment på 80 Nm bör inte överskridas. För ytterligare säkerhet bör Loctite användas.

Tips:

  • När du demonterar motorns främre kåpa skadas nästan alltid oljetrågspackningen i detta område. En reparationsbit kan skäras ut från en ny packning

  • Ta tillfället i akt att konvertera till en främre kåpa med radiell axeltätning av gummi istället för original filtring.

  • Inspektera kamaxellagren i blocket. Det första lagret är ofta utslitet. Detta kan också bytas utan att motorn tas ur bilen.

Visa som Rutnät Listvy
Sortera på
Kamaxel Volvo B18, B20 K-kam (1218581)
1795 :-
Kamaxel Volvo B18, B20 R-kam
1795 :-
Kamaxel Volvo B18, B20 S-kam
1795 :-
Ventillyftare Volvo B18, B20, B30
95:-
Krysskil kamaxel Volvo B18, B20, B30 (910118) Volvo Original
65:-
Monteringspasta / Inkörningspasta (10g) (P110)
85:-
Monteringspasta / Inkörningspasta (LM48) 50g
219:-
Ventilkåpa B18, B20 - Kromad
530:-
Ventilkåpa B18/B20 (Aluminium) 
1095 :-
Kamaxellager B18 / B20
525:-

Ej tillgänglig från leverantör Ej tillgänglig från leverantör

10 artiklar

per sida