Volvo Kamaxel B23, B230
Kamaxlar till Volvo B23, B230 - Omslipade och råämnes
Alla omslipade kamaxlar kräver lashcaps eller liknande för att kompensera för en slipad bascirkel på kamaxeln. Dessa lashcaps monteras ovanpå ventilen. Efter monteringen av lashcaps ställs ventilspelet in som vanligt.
En grundregel är att kamaxeln monteras symmetriskt, vilket innebär att avgas- och insugningsventilerna bör vara lika mycket öppna vid TDC (övre dödläge). Om inget annat anges bör kamaxeln monteras på detta sätt. I fall där kamaxeln har olika utformade nockar för avgas- och insugningsventilerna blir proceduren naturligtvis annorlunda.
Vid en framåtvridning av kamaxeln i rotationsriktningen förbättras vanligtvis motorns effekt på lägre varvtal. Å andra sidan, vid en bakåtvridning blir motorn oftast bättre på högre varv men sämre på lägre varv. Skillnaderna är vanligtvis små. För att justera detta krävs ibland att kamaxeldrevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.
Först och främst är det viktigt att se till att det finns ett korrekt markerat märke för "Top Dead Center" (TDC eller övre dödläge). Om inställningsmåttet är exempelvis 4,50 mm bör insugsventilen för cylinder 4 ha öppnat så mycket när motorn är i TDC, inklusive ventilspelet. Vanligtvis levereras grundinställningsmåttet med kamaxeln. Om inställningen är okänd eller om kamaxeln saknar nollmärke, bör du justera så att insugsventilen för cylinder 4 har öppnat 0.5-0.8 mm mer än avgasventilen när kolven för cylinder 1 står i topp. Denna inställning fungerar generellt sett för de flesta kamaxlar.
Att minska ventilens öppningsmått (senare öppning) kan ge bättre bottendrag, medan ökning av öppningsmåttet (tidigare öppning) kan öka varvtalen men med försämrad vridmoment som följd. Det är en bra idé att experimentera och finjustera för att hitta den bästa inställningen för din specifika användning och kamaxel.